Departamento de Investigación en Docencia Universitaria
Publicaciones
2022
Case study and mathematical modeling in the training of engineers. Characterization of STEM skills [Estudio de caso y modelado matemático en la formación de ingenieros. Caracterización de habilidades STEM] |
Revista Ingeniare |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Claudia Mosqueira-Soto Margarita Poblete-Troncoso |
DOI 10.22201/eneo.23958421e.2020.4.1053 |
Link
https://revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/1053 |
Humanize the training of pedagogy students: An analysis in times of pandemic [Humanizar la formación de profesores: un análisis en tiempos de pandemia] |
Revista Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
María Elena Infante-Malachias Juan Luis Guevara Sandra Araya-Crisóstomo |
DOI 10.37467/revhuman.v11.4407 |
Link
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8839852 |
Literacy and probabilistic thinking in pre-service and in service mathematics teachers [Alfabetización y pensamiento probabilístico en docentes de matemática, en formación inicial y en activo] |
Revista Uniciencia |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Francisco Rodríguez-Alveal Danilo Díaz-Levicoy Maitere Aguerrea |
DOI 10.15359/ru.36-1.22 |
Link
https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-34702022000100347 |
Women’s voices in engineering: academic experiences, obstacles, and facilitators of career tenure [Voces de mujeres en ingeniería: experiencias académicas, obstáculos y facilitadores para permanecer en las carreras] |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Carolina P. Martínez-Galaz Valeria I. del Campo Pamela V. Palomera-Rojas |
DOI 10.4067/S0718-50062022000400059 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000400059 |
Persistent mathematical errors when entering initial teacher math training: The linearity case [Errores matemáticos persistentes al ingresar en la formación inicial de profesores de matemática: El caso de la linealidad] |
Revista Uniciencia |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Maitere Aguerrea María Eugenia Solís Jaime Huincahue |
DOI 10.15359/RU.36-1.4 |
Link
https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S221534702022000100049&script=sci_arttext&tlng=en |
Teaching organic nomenclature for pharmacy students: Adapting a course to online mode during COVID-19 |
Revista Pharmacy Education |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Claudio Barrientos Silvana Moris |
DOI 10.46542/pe.2022.221.360375 |
Link
https://pharmacyeducation.fip.org/pharmacyeducation/article/view/1656 |
Impact of a theory-practice connecting scaffolding system on the ability of preschool teachers-in-training to teach mathematics |
Revista Teaching and teacher education |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Raimundo Olfos Andrea Vergara-Gómez Soledad Estrella Tatiana Goldrine |
DOI 10.1016/j.tate.2022.103887 |
Link
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X22002621 |
Construcción del conocimiento sobre la enseñanza de la matemática de futuros profesores de Matemática |
Revista Revista Cubana de Educación Superior |
Indexación Scielo |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Oscar Guerrero-Contreras Danilo Díaz-Levicoy Yesser Antonio Alcedo Salamanca |
DOI |
Link
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000100017 |
Teaching organic nomenclature for pharmacy students: Adapting a course to online mode during COVID-19 |
Revista Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Rodrigo Arellano Saavedra Andrew Philominraj Ranjeeva Ranjan Claudio Andrés Cerón Urzúa |
DOI 10.47836/pjssh.30.4.18 |
Link
http://www.pertanika.upm.edu.my/pjssh/browse/regular-issue?article=JSSH-8308-2021 |
Design and validation of a questionnaire to assess the Pedagogical Content Knowledge of Colombian Physical Education students in the practicum |
Revista Pedagogy of Physical Culture and Sports |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Noelva E. Montoya Alejandro A. Almonacid-Fierro Dora I. Arroyave Giraldo Karla B. Valdebenito González |
DOI 10.15561/26649837.2022.0504 |
Link
https://www.sportpedagogy.org.ua/index.php/ppcs/article/view/1976 |
Evaluation in school Physical Education: discussions based on teacher training [Avaliacao na Educacao Fisica escolar: discussões a partir da formacao de professores] |
Revista Retos |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira |
DOI |
Link
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8542968 |
Formative assessment in the classroom: an analysis of what it means for preschool educators in training [Evaluación formativa en el aula: un análisis desde los significados de educadoras de párvulos en formación] |
Revista Formación Universitaria |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Gerardo I. Sánchez María T. González Javiera A. Bustamante |
DOI 10.4067/S0718-50062022000300069 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000300069 |
Incidence of the biological knowledge of homosexuality and transsexuality on homophobia and transphobia in physical education students in Chile [Incidencia de los conocimientos biológicos de la homosexualidad y transexualidad sobre la homofobia y transfobia en estudiantes de educación física de Chile] |
Revista Retos |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Fernando Maureira Natalia Escobar Elizabeth Flores Marcelo Hadweh Briceño Patricia González Franklin Castillo Sebastián Peña Jacqueline Páez |
DOI 10.47197/RETOS.V43I0.90463 |
Link
https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/90463 |
Learning and quality of life in undergraduate nursing students: An exploratory study in Chile during the COVID-19 pandemic |
Revista Journal of Education and Health Promotion |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores |
DOI 10.4103/jehp.jehp_295_22 |
Link
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36177409/ |
Masculinities and femininities in physical education students in Chile [Masculinidades y femineidades en estudiantes de educación física de Chile] |
Revista Retos |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Fernando Maureira Cid Elizabeth Flores Ferro Franklin Castillo Patricia González |
DOI 10.47197/retos.v45i0.92774 |
Link
https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/92774 |
Motivational and Perceptual Factors for Choosing Teaching as a Career in Chile: Sex Differences |
Revista International Journal of Learning, Teaching and Educational Research |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Álvaro González Sanzana Katherine Acosta García Jorge Valenzuela Carreño Jorge Miranda Ossandón Lidia Valdenegro Fuentes |
DOI 10.26803/ijlter.21.10.11 |
Link
https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/5869 |
Motivational teaching practices in higher education: the case of health and pedagogical programs |
Revista Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Jorge Valenzuela-Carreño Carla Muñoz Jorge Miranda-Ossandón Constanza Lobos |
DOI 10.6018/reifop.525551 |
Link
https://revistas.um.es/reifop/article/view/525551 |
Motivations for entering a physical education teacher training program in chile |
Revista Journal of Physical Education (Maringa) |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
María Magdalena Pereda Soza Carol Alejandra Schilling Lara Ricardo Souza-de-Carvalho |
DOI 10.4025/jphyseduc.v33i1.3330 |
Link
http://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/4339 |
Nutritional status, level of physical activity and eating habits, in university students from the Maule Region during the COVID-19 pandemic period [Estado nutricional, nivel de actividad fisica y hábitos alimentarios, en estudiantes universitarios de la Region del Maule en periodo de pandemia por COVID-19] |
Revista Retos |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Víctor Contreras-Mellado Cristian Silva-Cancino José Díaz-Riquelme Freddy Muñoz-Muñoz César Faúndez-Casanova Francisco Gallardo-Fuentes |
DOI |
Link
https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/91992 |
Reflections of future kindergarten teachers on the design of a mathematical instruction process didactic sequences with the use of robots |
Revista Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
María José Seckel Adriana Breda Danyal Farsani José Parra |
DOI 10.29333/ejmste/12442 |
Link
https://www.ejmste.com/article/reflections-of-future-kindergarten-teachers-on-the-design-of-a-mathematical-instruction-process-12442 |
Sense of effectiveness of preservice teachers of a chilean university [sentido de eficacia de estudiantes de pedagogía de una universidad chilena] |
Revista Universidad y Sociedad |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Manuel Monzalve Macaya Danilo Díaz Levicoy |
DOI |
Link
https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3481 |
Strategies Employing Prospective Primary Education Teachers in a Functional Relationship Task [Estratégias Utilizadas por Futuros Professores do Ensino Fundamental em uma Tarefa de Relacionamento Funcional] [Estrategias que emplean futuros profesores de educación primaria en una tarea de relación funcional] |
Revista Acta Scientiae |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Rodolfo Morales José Parra |
DOI 10.17648/acta.scientiae.6959 |
Link
http://funes.uniandes.edu.co/30562/ |
Strategies Employing Prospective Primary Education Teachers in a Functional Relationship Task [Estratégias Utilizadas por Futuros Professores do Ensino Fundamental em uma Tarefa de Relacionamento Funcional] [Estrategias que emplean futuros profesores de educación primaria en una tarea de relación funcional] |
Revista International Journal of Human Movement and Sports Sciences |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Alejandro Almonacid-Fierro Andrew Philominraj Rodrigo Vargas Noelva Montoya Grisales |
DOI 10.13189/saj.2022.100514 |
Link
http://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/4150 |
Validity and reliability of a social skills scale among Chilean health sciences students: A cross-sectional study |
Revista European Journal of Translational Myology |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores |
DOI 10.4081/ejtm.2022.10375 |
Link
https://www.pagepressjournals.org/index.php/bam/article/view/10375 |
Academic Satisfaction of Pedagogy Students Regarding Learning in Virtual Mode |
Revista International Journal of Learning, Teaching and Educational Research |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Fabián Muñoz Juan Carlos Beltrán Regina Alves Fabián Rodríguez |
DOI 10.26803/ijlter.21.9.3 |
Link
https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/5632 |
Relationship between cold executive functions and self-regulated learning management in college students [Relación entre las funciones ejecutivas frías y el aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios] |
Revista Estudios Sobre Educacion |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Palmenia Pinochet Quiroz Nancy Lepe Martínez Francisco Gálvez-Gamboa Carlos Ramos-Galarza Milenko Del Valle Tapia Pamela Acosta-Rodas |
DOI 10.15581/004.43.005 |
Link
http://www.repositorio.ucm.cl/handle/ucm/4230 |
Análisis de experiencias lectoras de estudiantes de Pedagogía en Educación Básica |
Revista Álabe |
Indexación Latindex |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Ximena Marisol Troncoso Araos Macarena Alejandra Navarro Carvallo Sonia Alejandra Missiacos Cárdenas |
DOI 10.15645/Alabe2022.25.9 |
Link
https://ojs.ual.es/ojs/index.php/alabe/article/view/7693 |
Association between Sleep Quality and Physical Activity in Physical Education Students in Chile in the Pandemic Context: A Cross-Sectional Study |
Revista Healthcare |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores |
DOI 10.3390/healthcare10101930 |
Link
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36292377/ |
Build teacher’s professional identity from intercultural experiences |
Revista Interciencia |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Miguel Friz Carrillo Karla Morales Mendoza Valeria Sumonte Rojas |
DOI |
Link
https://www.redalyc.org/journal/339/33973071006/ |
Competencias profesionales en Educación Ambiental: un caso en la formación de profesores en Chile |
Revista Revista de Investigación |
Indexación Scielo |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Franklin Castillo Retamal María Fernanda Cordero Tapia Felipe Marín-Isamit |
DOI |
Link
http://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/3934 |
Conocimientos implícitos de estudiantes de pedagogía primaria sobre la profesión docente |
Revista Revista de Investigación |
Indexación Scielo |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Sonia Missiacos Cárdenas Gerardo Sánchez Sánchez |
DOI 10.56219/revistasdeinvestigacin.v46i107.111 |
Link
https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/111 |
Effect of a Science of Learning Course on Beliefs in Neuromyths and Neuroscience Literacy |
Revista Brain sciences |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores |
DOI 10.3390/brainsci12070811 |
Link
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35884619/ |
Hackathon social como metodología activo-participativa para el aprendizaje colaborativo e innovador en la formación universitaria. |
Revista Información Tecnológica |
Indexación Scielo |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Gerardo I. Sánchez Claudia M. Concha Carolina A. Rojas |
DOI 10.4067/S0718-07642022000400161 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642022000400161 |
Mediações tecnológicas em períodos de ensino remoto: experiências internacionais |
Revista Revista de Educação Física, Saúde e Esporte |
Indexación Latindex |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Allyson Carvalho de Araújo Paulo Loro, Alexandre Irene Moya-Mata Ricardo Souza de Carvalho |
DOI |
Link
https://roderic.uv.es/handle/10550/83477 |
Percepciones sobre el retorno presencial a clases en el marco del Prácticum Profesional en Educación Física |
Revista Revista Ciencias de la Actividad Física |
Indexación Scielo |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Franklin Castillo-Retamal Francisca Bobadilla-Jara Paola Fuentes-Gatica Oscar Gutiérrez-Arriagada |
DOI 10.29035/rcaf.23.2.12 |
Link
https://revistacaf.ucm.cl/article/view/1008 |
Perspectivas históricas en los movimientos estudiantiles: el caso de la universidad de Talca en 1983 |
Revista Papeles de trabajo – Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural |
Indexación Scielo |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Alejandro Villalobos Martínez Jorge Navarrete Bustamante |
DOI |
Link
http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-45082022000200079 |
Professional identityand initial training in physical education bachelor?s degree: the understanding of the trainee student |
Revista Movimento-porto alegre |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Ana Barbosa Anversa Patric Paludett Arestides Pereira da Silva Júnior Vania Matias de Souza Gelcemar Oliveira Farias Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira |
DOI 10.22456/1982-8918.123327 |
Link
http://www.repositorio.ucm.cl/handle/ucm/4197 |
Academic Performance Predicting Model based on Machine Learning and Keller’s Motivation Measure |
Revista Proceedings – International Conference of the Chilean Computer Science Society, SCCC |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Ingeniería |
Autores
Luis Laurens Ruber Hernández García |
DOI 10.1109/SCCC57464.2022.10000282 |
Link
https://ieeexplore.ieee.org/document/10000282 |
Engineering Students’ Perception of the Use of Machine Learning in Accounting Learning |
Revista Proceedings – International Conference of the Chilean Computer Science Society, SCCC |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Ingeniería |
Autores
Luis Laurens Ruber Hernández García |
DOI 10.1109/SCCC57464.2022.10000281 |
Link
https://ieeexplore.ieee.org/document/10000282 |
Analysis of production and collaboration networks in doctoral programs in psychology in Colombia [Análisis de la producción y redes de colaboración en los programas de doctorado en psicología en Colombia] |
Revista Acta Colombiana de Psicologia |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Wilson López-López Julio César Ossa |
DOI 10.14718/ACP.2022.25.1.11 |
Link
https://www.redalyc.org/journal/798/79870427011/ |
Chilean preservice teachers and reading: a first look of a complex relationship |
Revista Australian Journal of Language and Literacy |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores |
DOI 10.1007/s44020-022-00020-4 |
Link
https://link.springer.com/article/10.1007/s44020-022-00020-4 |
The dynamic of cyberbullying in university students: moderating effects of gender and culture [La Dinámica del Ciberacoso en Estudiantes Universitarios: Efectos Moderadores del Género y la Cultura] |
Revista Multidisciplinary Journal of Educational Research |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Sidclay B. Souza Paula Costa Ferreira Ana Margarida Veiga Simão Daniel Falla |
DOI 10.17583/remie.8999 |
Link
https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/remie/article/view/8999 |
Social Entrepreneurship: Personal facilitators perceived by university students during the pandemic in Argentina [Empreendedorismo Social: Facilitadores pessoais percebidos por estudantes universitários durante a pandemia na Argentina] [Emprendimiento Social: Facilitadores personales percibidos por estudiantes universitarios durante la pandemia en Argentina1] |
Revista Revista Lasallista de Investigacion |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Yamila Fernanda Silva Peralta María Emilia Rompato Lucas ujol-Cols |
DOI 10.22507/RLI.V19N2A5 |
Link
http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/3067 |
Strengths and weaknesses on the incorporation of intercultural health in nursing training [Fortalezas y debilidades sobre la incorporación de salud intercultural en la formación de enfermería] |
Revista Index de Enfermeria |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Carmen Gloria Cofré-González Debbie Jeinnisse Alvarez-Cruces |
DOI 10.58807/indexenferm20225160 |
Link
https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962022000400002 |
Cross-cultural adaptation and validation of a questionnaire on eating habits and physical activity of university students in confinement due to coronavirus disease |
Revista Public health nutrition |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores |
DOI 10.1017/S1368980022000805 |
Link https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35356855/ |
Entrepreneurial intention in university students in Chile: the role of training and education in entrepreneurship [Intención emprendedora en estudiantes universitarios en Chile: el rol de la formación y la educación en emprendimiento] |
Revista Revista Complutense de Educacion |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores |
DOI 10.5209/RCED.73888 |
Link
https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA690304568&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=11302496&p=IFME&sw=w&userGroupName=anon%7E7ac9f5df&aty=open-web-entry |
Entrepreneurial mindset and intent among university students: the role of education and the institutional environment for entrepreneurship [Mentalidad e intención por emprender en universitarios: el rol de la educación y el entorno institucional para el emprendimiento] |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores
Andrés A. Valenzuela-Keller Francisco A. Gálvez-Gamboa Alejandra Sierra-Salgado Valentina Podestá-Velarde |
DOI 10.4067/S0718-50062022000400095 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062022000400095&script=sci_abstract |
Factors that determine choice of processed foods among university students in the context of nutritional warning labels [Factores que determinan la elección de alimentos procesados por estudiantes universitarios en el contexto de las etiquetas de advertencia nutricional] |
Revista Revista Chilena de Nutricion |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores
Cristian Adasme-Berrios Constanza Carreño Luis Aliaga-Ortega Berta Schnettler German Lobos |
DOI 10.4067/S0717-75182022000500451 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182022000500451 |
Prosocial skills and university students: between transformative educational policy and teaching based on social responsibility [Prosocialidad y estudiantes universitarios: entre una política educativa transformadora y la docencia basada en responsabilidad social] |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores
Pedro Severino-González Giusseppe Sarmiento-Peralta Mariana Alcaino-Oyarce Cristóbal Maldonado-Becerra |
DOI 10.4067/S0718-50062022000400049 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062022000400049&script=sci_arttext |
Structural modeling of organizational culture items and factors in universities from Guayas (Ecuador) [Modelamiento estructural de ítems y factores de la cultura organizacional en universidades del Guayas (Ecuador)] |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores
Miguel A. Bustamante Elsie R. Zerda María del C. Lapo Marcelo E. Piña |
DOI 10.4067/S0718-50062022000400049 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000200117 |
University social responsibility: design and validation of a scale from the perspective of Peruvian students [Responsabilidad social universitaria: diseño y validación de escala desde la perspectiva de los estudiantes de Perú] |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación Scopus |
Año 2022 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores
Laura Flores-Fernandez Pedro Severino-González Giusseppe Sarmiento-Peralta Jorge Sánchez-Henríquez |
DOI 10.4067/S0718-50062022000300087 |
Link
https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062022000300087&script=sci_abstract |
Social Responsibility and Spiritual Intelligence: University Students’ Attitudes during COVID-19 |
Revista International journal of environmental research and public health |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Sociales y Económicas |
Autores |
DOI 10.3390/ijerph191911911 |
Link https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36231210/ |
Social Responsibility: Sustainable Development Goals and COVID-19-Perception Scale of Students from Higher Education Institutions |
Revista International journal of environmental research and public health |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Sociales y Económicas |
Autores |
DOI 10.3390/ijerph19095323 |
Link https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35564720/ |
Universitary social responsibility and job satisfaction at work: perception of chair professors in a state and public university of chile |
Revista Interciencia |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Sociales y Económicas |
Autores
Carlos Mauricio Salazar Botelllo |
DOI |
Link https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8731186 |
Universitary social responsibility and socio-emotional competencias. scale of perception of los estudiantes de el salvador |
Revista Interciencia |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Sociales y Económicas |
Autores
Simone Imperatore |
DOI |
Link https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8443120 |
Movilidad estudiantil internacional y efectos en el ámbitopersonal, académico y laboral: el caso de la Universidad delBío-Bío en Chile |
Revista Revista Educación Las Américas |
Indexación Latindex |
Año 2022 |
Facultad Ciencias de la Sociales y Económicas |
Autores
Felipe Saravia Cortés Stefano Micheletti Javier Muñóz Tique |
DOI 10.35811/rea.v12i1.203 |
Link https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/203 |
Perception of the educational environment in residents of medical specialties in Chilean universities |
Revista Revista médica de chile |
Indexación Wos |
Año 2022 |
Facultad Medicina |
Autores |
DOI 10.4067/S0034-98872022000300381 |
Link https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36156723/ |
2021
Conceptions and Practices in University Teaching Physics: A Case Study in Initial Teacher Training |
Revista Estudios Pedagogicos |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Pamela Palomera Rojas Carolina Martínez Galaz José L. Carvajal Salamanca |
DOI 10.4067/S0718-07052021000100047 |
Link http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6542 |
Deepening the geometric work of future teachers in technological environments and pencil and paper [Profundización en el trabajo geométrico de futuros profesores en entornos tecnológicos y de lápiz y papel] |
Revista Bolema – Mathematics Education Bulletin |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Carolina Henríquez Alain Kuzniak |
DOI 10.1590/1980-4415v35n71a15 |
Link http://funes.uniandes.edu.co/27146/ |
Mathematical thinking styles—the advantage of analytic thinkers when learning mathematics |
Revista Education Sciences |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Jaime Huincahue Rita Borromeo-Ferri Pamela Reyes-Santander Viviana Garrido-Véliz |
DOI 10.3390/educsci11060289 |
Link https://pub.uni-bielefeld.de/record/2956295 |
Mathematical work of university professors: Heuristics solving of task [Trabajo matemático de profesores universitarios: Heurísticas de solución de una tarea] |
Revista Educacion Matematica |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Carolina Henríquez-Rivas Carolina Guerrero-Ortiz Andrés Ávila Barrera |
DOI 10.24844/EM3303.09 |
Link
https://pure.pucv.cl/es/publications/trabajo-matem%C3%A1tico-de-profesores-universitarios-heur%C3%ADsticas-de-so |
Specialized knowledge on statistical graphs by future teachers of early childhood education [Conocimiento especializado sobre gráficos estadísticos de futuras maestras de educación infantil] |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Franklin Castillo-Retamal Bastián Cárcamo Garrido Héctor Aravena Calderón Alfonso Valenzuela Zakuda Tomás Pérez Farías Claudio Medel Tapia Juan Quezada Alacaino |
DOI 10.47197/retos.v42i0.86977 |
Link https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/86977 |
The statistical reasoning level of chilean students of pedagogy in mathematics on statistical hypotheses tests [Nivel de razonamiento estadístico de los estudiantes chilenos de Pedagogía en Matemática sobre pruebas de hipótesis estadísticas] |
Revista Acta Scientiae |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Chia-Shih Su Carolina Marchant |
DOI 10.17648/acta.scientiae.5772 |
Link http://funes.uniandes.edu.co/28719/ |
Análisis de resultados de futuros profesores de matemática en los contenidos estadísticos y probabilísticos de la evaluación nacional diagnóstica |
Revista Paradigma |
Indexación Scielo |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Básicas |
Autores
Francisco Rodríguez-Alveal Danilo Díaz-Levicoy |
DOI 1011-2251.2021.p142-164.id1021 |
Link http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1021 |
Adopting A New Hybrid Force Model: A Survey During Covid-19 In Indian Higher Education |
Revista International Journal of Emerging Technologies in Learning |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Ranjeeva Ranjan Kanhaiya Lal Suraj Saxena Sanjeev Ranjan |
DOI 10.3991/ijet.v16i16.23371 |
Link https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/23371 |
Analysis of future teachers’ perceptions on the evaluation of learning: A case study of Chile |
Revista International Journal of Learning, Teaching and Educational Research |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
José Hernández Sepúlveda Rodrigo Panes Chavarría Karla Morales |
DOI 10.26803/ijlter.20.2.15 |
Link http://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/3278 |
Cognitive-motivational model for the promotion of persistence in higher education: Relationship between teaching organization, student competence and grit [Modelo cognitivo-motivacional para la promoción de la persistencia en Educación Superior: Relación entre la organización docente, la competencia del alumnado y el grit] |
Revista Estudios Sobre Educacion |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores |
DOI 10.26803/ijlter.20.2.15 |
Link https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7924129 |
Configuration of the supervised curricular internship in physical education – Teaching degree: Incursions and notes from Norbert Elias [Configuración de la Pasantía Curricular Supervisada en Educación Física – Licenciatura: Incursiones y apuntes a partir de Norbert Elias] [Configuração do Estágio Curricular Supervisionado em Educação Física – Licenciatura: Incursões e apontamentos a partir de Norbert Elias] |
Revista Praxis Educativa |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Arestides Pereira da Silva Júnior, Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira |
DOI 10.5212/PraxEduc.v.16.17537.066 |
Link https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/17537 |
Didactics of language and literature in teacher training in Chile [Didáctica de la lengua y la literatura en la formación de profesores en Chile] |
Revista Tejuelo |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Giselle Bahamondes Quezada Carolina Merino Risopatrón Alejandro Espinoza Guzmán |
DOI 10.17398/1988-8430.33.217 |
Link https://tejuelo.unex.es/article/view/3816 |
Evaluation Paradoxes in the Context of Competency-based Models. Students’ Voices |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Gerardo Sánchez Ximena Jara |
DOI 10.4067/S0718-50062021000300075 |
Link https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S071850062021000300075&script=sci_abstract&tlng=en |
Heritage education and initial teacher training: Contributions from the rescue and conservation of school heritage [Educação patrimonial e formação inicial de professores: Contribuições para o resgate e conservação do patrimônio escolar] [Educación patrimonial y formación inicial docente: Aportes desde el rescate y conservación del patrimonio escolar] |
Revista Revista Brasileira de Educacao |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Lorena López Torres María Ignacia Castro Rojas Priscila del Pilar López Villegas |
DOI 10.1590/S1413-24782021260030 |
Link https://www.scielo.br/j/rbedu/a/csSmYvx9ry5mMBhBxkWcS5j/abstract/?lang=es&format=html |
Memorable teacher educators: Perspective of novice teachers |
Revista Educacao and Realidade |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Karen Gajardo Omar Turra Lorenzo Ramírez |
DOI 10.1590/2175-6236107693 |
Link
http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S010031432021000100607&lng=es&nrm=iso&tlng=en |
Motivation for Critical Thinking in Nursing Students in Chile |
Revista Hispanic Health Care International |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores |
DOI 10.1177/1540415320970110 |
Link https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33243019/ |
On the relationship between language learning strategies and language proficiency in Indian Universities |
Revista International Journal of Instruction |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Ranjeeva Ranjan Andrew Philominraj Rodrigo Arellano Saavedra |
DOI 10.29333/iji.2021.1435a |
Link https://eric.ed.gov/?id=EJ1304555 |
Professional practices in times of Covid-19 pandemic: Challenges for Physical Education initial teaching training [Prácticas profesionales en tiempos de pandemia Covid-19: Desafiós para la formación inicial en profesorado de Educación Física] |
Revista Retos |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Alejandro Almonacid-Fierro Rodrigo Vargas Vitoria Jessica Mondaca Urrutia Sergio Sepúlveda-Vallejos |
DOI 10.47197/retos.v42i0.87353 |
Link https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/87353 |
Special Educational Needs and Physical Education: An analysis from the Chilean ministerial curricular proposal [Necesidades Educativas Especiales y Educación Física: Un análisis desde la propuesta curricular ministerial de Chile] |
Revista Retos |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Franklin Castillo-Retamal Bastián Cárcamo Garrido Héctor Aravena Calderón Alfonso Valenzuela Zakuda Tomás Pérez Farías Claudio Medel Tapia Juan Quezada Alacaino |
DOI 10.47197/retos.v42i0.86977 |
Link https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/86977 |
Teaching and learning of mathematics and criteria for its improvement from the perspective of future teachers: A view from the ontosemiotic approach |
Revista Mathematics Teaching-Research Journal |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Adriana Breda María José Seckel Danyal Farsani José Fernandes da Silva Eulalia Calle |
DOI |
Link http://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/3636 |
The practicum in times of Covid-19: Knowledge developed by future physical education teachers in virtual modality |
Revista International Journal of Learning, Teaching and Educational Research |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Alejandro Almonacid-Fierro Ricardo Souza de Carvalho Franklin Castillo-Retamal Manuel Almonacid Fierro |
DOI 10.26803/ijlter.20.3.5 |
Link https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/3445 |
Use of language learning strategies by Indian learners of Spanish as a foreign language |
Revista Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Andrew Philominraj Ranjeeva Ranjan Rodrigo Arellano Saavedra Gaurav Kumar |
DOI 10.47836/pjssh.29.2.12 |
Link http://www.pertanika.upm.edu.my/pjssh/browse/regular-issue?article=JSSH-7860-2020 |
Relations in physical education supervised practicum: a study based on norbert elias’s established-outsiders relations |
Revista Movimiento |
Indexación WOS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Educación |
Autores
Arestides Pereira da Silva Júnior Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira |
DOI 10.22456/1982-8918.108936 |
Link https://www.scielo.br/j/mov/a/GPvx46G9vxry7kwZHw6bFxG/abstract/?lang=en&format=html |
Evaluation of the Motivation of University Students in the Learning of Industrial Design Through Augmented Reality |
Revista Proceedings – International Conference of the Chilean Computer Science Society, SCCC |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Ingeniería |
Autores
Luis Laurens-Arredondo |
DOI 10.1109/SCCC54552.2021.9650416 |
Link https://ieeexplore.ieee.org/document/9650416 |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening [“Colcha de Retalhos”, experiência estética e narrativa autobiográfica: a arte da escuta na formação inicial docente] [“Colcha de retazos”, experiencia estética y narrativa autobiográfica: el arte de la escucha en la formación inicial del docente] |
Revista Ensaio |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Margaréte May Berkenbroc-Rosito Juliana Paiva Pereira de Souza Sidclay Bezerra Souza c |
DOI 10.1590/S0104-403620210002902907 |
Link https://www.scielo.br/j/ensaio/a/grRsbzvHDxGZTRYNss8cCVp/ |
Conceptions of teacher trainers from COVID-19. A comparative study in three regions of Chile [Concepciones de los formadores de profesores a partir de la COVID-19. Un estudio comparativo en tres regiones de Chile] |
Revista Revista Espanola de Educacion Comparada |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Karen Gajardo-Asbún Eddy Paz-Maldonado Gonzalo Salas |
DOI 10.5944/reec.38.2021.28867 |
Link https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/28867 |
COVID-19 and the education of health professionals in mental health: challenges in practical teaching |
Revista Revista de psiquiatría y salud mental |
Indexación WOS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores |
DOI 10.1016/j.rpsm.2021.01.001 |
Link https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33434681/ |
Rediseño del Currículo: ¿Garantizan la coherencia del método y la evaluación mejores oportunidades de aprendizaje en kinesiología? |
Revista Revista de estudios y experiencias en educación |
Indexación Scielo |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Andrea González Hasbún Fernanda Paes Habechian Eliset Bobadilla Cerda Manuel Cancino Grillo Héctor González Caro Sergio Crisóstomo Henríquez Máximo Escobar Cabello |
DOI 10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.024 |
Link https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622021000300428 |
Relación entre el nivel de ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de enfermería |
Revista Enfermería Universitaria |
Indexación Scielo |
Año 2021 |
Facultad Ciencias de la Salud |
Autores
Claudia Mosqueira-Soto Margarita Poblete-Troncoso |
DOI 10.22201/eneo.23958421e.2020.4.1053 |
Link
https://revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/1053 |
La evaluación por competencias: Diseño de una propuesta para la evaluación de ciclo en la carrera de Derecho; Avaliação de competência: Desenho de uma proposta para a avaliação do ciclo na carreira de Direito |
Revista Revista Pedagogia Universitaria y Didactica del Derecho |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores
Jhenny Rivas Alberti Alexander Espinoza Rausseo |
DOI 10.5354/0719-5885.2021.64072 |
Link https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/64072 |
Social responsibility: university volunteering and virtuous behaviour. The case of a city in Peru [Responsabilidad social: voluntariado universitario y comportamiento virtuoso. El caso de una ciudad de Perú] |
Revista Formacion Universitaria |
Indexación SCOPUS |
Año 2021 |
Facultad Ciencias Sociales y Económicas |
Autores
Giusseppe Sarmiento-Peralta Pedro Severino-González Valentín Santander-Ramírez |
DOI 10.4067/S0718-50062021000500019 |
Link https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000500019 |