VRIP-UCM
Postgrados
Menú
  • Home
  • Vicerrectoría
  • Equipo
  • Investigación
  • Postgrado
  • Innovación y Transferencia Tecnológica
  • Noticias
  • Concursos
  • Web UCM

THE PANDEMIC AS LEARNING

  • abril 20, 2023

PhD. Alejandro Almonacid Fierro, Director of Research in University Teaching, Universidad Católica del Maule

Due to the significant changes that COVID-19 brought to the world, education was one of the sectors most affected. The need to meet in classrooms and the often-unavoidable physical contact made classrooms the main points of the dissemination of COVID-19.

The pandemic caused by the Coronavirus was responsible for changing not only people’s social lives but also the pattern of education. As the pandemic progressed, it became necessary to adapt the teaching system used so that all students could continue the learning process. Thus, in an improvised way and with uncertainty at the forefront, class videos were recorded and, live streaming was initiated on multiple platforms so that students could study at home.

The disruption caused by the coronavirus pandemic highlighted, especially in countries with high poverty rates and substantial social inequalities, the physical, cultural, economic and technological barriers that structure society, giving visibility to those who were considered invisible and often forgotten. Different sectors were affected, including schools, which, for their students, are crucial spaces for socialization and peer-to-peer exchange. However, with the closure of schools, and in contexts with low access to information and communication technologies (ICTs), the possibilities for interaction became virtually non-existent, and distance education often failed to respond to this problem.

Two years after the first COVID-19 case, the social and educational implications for the present and the future are analyzed, given that the opportunity provided by the pandemic will make it possible to rethink formal education and the organization of education systems and move towards a more flexible curriculum in terms of learning and content, where training for solidarity, respect for others, tolerance and inclusion play a much more prominent role, in order to really put the focus of the educational process on learning and on the individual student.

bandera_espanol    Ver en español

  • Twittear
  • Compartir
Anterior
Siguiente

Noticias relacionadas

  • agosto 17, 2022 Desalination and Reforestation: International Symposium for Soil Conservation Challenges
  • enero 31, 2023 Journey to the End of the World: Monitoring Invertebrates in the Antarctic
  • octubre 25, 2016 Connotado investigador de la UCM participa en el 2° Simposio Iberoamericano los AGES y la Salud
  • octubre 12, 2016 Experiencias exitosas en universidades regionales se toman la agenda de la Dirección de Investigación UCM
  • “COLMENA UCM”: LANZAN PROYECTO PARA DEMOCRATIZAR EL CONOCIMIENTO

    “COLMENA UCM”: LANZAN PROYECTO PARA DEMOCRATIZAR EL CONOCIMIENTO

    Autoridades de la Universidad Católica del Maule presentaron …
  • LANZAN PLATAFORMA DIGITAL QUE SIGUE EN TIEMPO REAL LA SALUD MENTAL DE PACIENTES

    LANZAN PLATAFORMA DIGITAL QUE SIGUE EN TIEMPO REAL LA SALUD MENTAL DE PACIENTES

    El proyecto, titulado “Mental Maule”, es dirigido por …
  • UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL MAULE GRADUÓ A CUATRO GENERACIONES DE DOCTORES

    UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL MAULE GRADUÓ A CUATRO GENERACIONES DE DOCTORES

    En la ceremonia de titulación el rector del …
  • DESTACAN PROYECTO QUE LANZA UN MANUAL SOBRE CONOCIMIENTO, CUIDADO Y BIENESTAR EN INVESTIGACIÓN ANIMAL

    DESTACAN PROYECTO QUE LANZA UN MANUAL SOBRE CONOCIMIENTO, CUIDADO Y BIENESTAR EN INVESTIGACIÓN ANIMAL

    Estudiantes de enseñanza media de la Región del …
  • INVESTIGADOR UCM INGRESA A RECONOCIDA ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL QUE ESTUDIA EL CAMBIO CLIMÁTICO

    INVESTIGADOR UCM INGRESA A RECONOCIDA ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL QUE ESTUDIA EL CAMBIO CLIMÁTICO

    En representación de Chile, el investigador de la …
wewet
La Universidad Católica del Maule realiza investigación, emanada de la capacidad científica y tecnológica de sus académicos, dando origen a la formación de programas de postgrado de alta calidad en sus áreas fortalecidas.
  • Home
  • Vicerrectoría
  • Equipo
  • Investigación
  • Postgrado
  • Innovación y Transferencia Tecnológica
  • Noticias
  • Concursos
  • Web UCM

(56) (71) 2 986016

pvalenzuelag@ucm.cl

fcastro@ucm.cl

Síguenos en

Linked In: /PostgradosUCM
Instagram: /ucatolicadelmaule

Vicerrectoría de Investigación y Postgrado
Campus San Miguel, Avda. San Miguel 3605, Talca | Parque Científico Tecnológico
pvalenzuelag@ucm.cl - fcastro@ucm.cl – Región del Maule, Chile.

VRIP UCM © 2022 Todos los derechos reservados